CS:GO
English version

Device: ”Har aldrig tyckt hög träffsäkerhet när du rör på dig ska främjas”

av Tobias Lundgren
device

I kväll tar sig Team SoloMid an Fnatic i Aftonbladet Esports nya format ”Fight Night”.
Inför matchen har vi tagit ett snack med Nicolai ”device” Reedtz där han pratar om hur laget kämpar för att nå toppen av communityn, vilka turneringsformat han föredrar – och en omdiskuterad patch han tycker tagit spelet i helt fel riktning.
– Att sänka skicklighetstaket och göra det väldigt lätt för folk att hålla vinklar i ett spel som redan är CT-favoriserat, hur är det vettigt? Jag tycker verkligen att det förstörde mycket, säger han till Aftonbladet Esport.

Efter att laget lämnade Team Dignitas och skrev på för nordamerikanska organisationen Team SoloMid har Nicolai ”device” Reedtz och hans medspelare inlett klättringen mot den absoluta toppen av CS:GO-världen. Med fyra topp 4-placeringar de senaste månaderna och en kvartsfinalförlust mot Ninjas in Pyjamas under ESL One Katowice har TSM etablerat sig som ett lag alla motståndare måste respektera. Och det har de lyckats med trots att laget ännu inte spelar på heltid.
– Att skriva på för TSM är en av de största sakerna som hänt mig, nästan allting är annorlunda. De största effekterna kommer inte synas förrän vi spelar heltid, något vi alltid har planerat till juli. Men vår fanbase har vuxit och det leder direkt till mer press på oss eftersom vi vill uppnå vad de andra lagen är kända för: Att vinna. Vi har fått en trygghet och en grund vi aldrig haft förut och vi vill bevisa att vi är värda den, säger device till Aftonbladet Esport.

Trots att ni haft respektabla resultat den senaste tiden har ni ännu inte lyckats bryta dominansen från lag som NiP, Fnatic och EnVyUs. Hur jobbar ni som lag för att ta det sista stegen mot den absoluta toppen?

– Vi spelar verkligen jättemycket. Jag går i skolan mellan åtta på morgonen och tre på eftermiddagen. När jag kommer hem börjar jag spela innan vår träning startar runt fem till klockan elva. Vi vill lägga mer tid på att analysera de andra lagen innan vi möter dem och det är något vi försöker anpassa i vårt schema och spelstil. Jag känner att vi har spelarmaterialet men vi har också en del mentala barriärer som i sinom tid kommer försvinna. Om vi ser på de andra lagens skicklighetsnivå kan vi matcha dem på en bra dag. Det är alltid en gyllene fråga att ställa, hur mycket tid det kommer ta för oss att nå dit. Vi vet inte, men en sak är säker: Vi ger allt för att börja tävla om troféerna och inte bara medaljerna.

Du missade Pro League-slutspelet på grund av sjukdom efter Copenhagen Games. Hur kändes det att tvingas ställa in din resa till Köln?

– Jag kände mig som världens sämsta person mot mig lag när jag sa till dem på onsdag efter att vi tränat. Jag mådde skit hela dagen men trodde min kropp skulle klara av det och att det inte skulle bli sämre. Men det blev mycket sämre och jag har varit på två läkarkontroller för att se till att det går i rätt riktning. Men grabbarna satte ett leende på mina läppar när de tog sig till semifinalen för de var väldigt skeptiska innan turneringen, då de inte visste vem som skulle hoppa in förrän just innan de reste. Så jag vet att de är glada nu och hade en bra tid där.

”Ett steg i fel riktning enligt mig”

TSM föll till slut mot Titan i semifinalen under Pro League och med det tappade de chansen att nå två lan-finaler i rad. Under Copenhagen Games förlorade de mot Virtus.Pro i turneringens sista matcher. Nu berättar device om hur frustrerad han var innan det lanet, på grund av uppdateringarna som släpptes just innan.
– Valve beslutade sig för att patcha spelet just innan Copenhagen Games, något som irriterade mig enormt. Adminsen beslutade sig för att spela på nya patchen vilket är ett steg i fel riktning enligt mig. Vi tränade samma dag som den släpptes och jag var milt sagt väldigt förbannad på besluten de tog. Självklart anpassar du dig, men jag har aldrig tyckt att ”WASD:ing” och hög träffsäkerhet när du rör på dig är något som ska främjas i uppdateringar. Tec9-nerfen är inte så märkbar för mig, den blir kontrad av SMG:s nu, men jag tycker ändå inte att det rör sig i rätt riktning. Utvecklarna har sagt att de vill att alla vapen i spelet ska användas och de menar det verkligen.
– När det gäller AWP:n kan vi prata om att sänka skicklighetstaket och göra det väldigt lätt för folk som håller en vinkel i ett spel som redan är CT-favoriserat. Hur är det vettigt? Jag menar, du kommer nästan aldrig få snabba picks i AWP mot AWP-dueller längre. Jag tycker verkligen att det förstörde mycket.

Själv har du varit en av de mer framstående spelarna i ditt lag den senaste tiden. Vad tycker du själv om din form just nu och vad vill du fortfarande förbättra?

– Vi har spelat många online-matcher vilket kanske har gett en skev bild av vilka som klivit fram när det spelat roll. Jag menar, Copenhagen Games var mitt bästa event på en lång tid, men jag känner att jag kan bli mer i form om jag blir jämnare i mitt spel. Jag försöker alltid förbättra mig och nyligen upptäckte jag en massa fel jag började göra i slutet av matcherna. Det är den delen jag vill förbättra mest. Dessutom har jag lagt mycket tid på att bli bättre på att spela AWP, men som den ser ut just nu är det inget jag kommer lägga tid på eftersom jag är mer av en aggressiv sniper.

”Vi har alltid haft en bra matchup mot Fnatic”

Ikväll möter ni Fnatic i en BO5 då ”Fight Night” har premiär. De har sett lite ur form på senaste tiden. Vad tänker du om era chanser att spöa dem?

– Jag tror vi har en bra chans att vinna. Faktiskt så tycker jag inte de har haft en så dålig form om du väger in att de haft en paus vilket alltid påverkar resultaten kortsiktigt. Vi har alltid haft en bra matchup mot Fnatic, speciellt med karrigaN, så jag är säker på att mina lagkamrater som just kom hem från en turnering med ett bra resultat i ryggen kommer vara lika motiverade som jag är.

Det pratades mycket om ”FnaTEC” efter Katowice. Tror du de är ett av lagen som påverkats mest av senaste nerfarna?

– Nej, inte direkt. Som jag sa har de haft en paus och jag tror de kommer anpassa sig. De har tidigare visat sig vara ett av de bästa lagen på att göra det och jag tvivlar på att de kommer lida av nerfen i det långa loppet.

Många vill se BO1-formatet under turneringar försvinna för att göra plats för BO3:s och mer BO5-finaler. Vad tycker du om turneringsformaten nu och hur skulle du vilja att de såg ut?

– Jag har länge tyckt att det formatet skulle användas även om det skulle ta längre tid. Det skulle ta bort många slumpmässiga resultat som till exempel Titan drabbats av under flera majors. Jag vill prata om Lower- och Upper brackets också. Jag tycker inte att det är bra som helhet under turneringar. Finalen kommer påverkas på grund av fördelar för laget som kommer via upper bracket, vilket är rimligt. Men det tar bort en del av spänningen en final borde ha och jag tycker verkligen att ingen ska ha fördel i en final. Min personliga favorit skulle vara ett GSL BO3-format i gruppspelet följt av single elimination brackets och en BO5-final.

I kväll 19.00: Team SoloMid mot Fnatic i premiären av ”Fight Night” – se matchen på vår officiella Twitch-kanal.

VINN VIP-RESA TILL ESL ONE I KÖLN – TÄVLA HÄR

Facebook

Arkiv

Om oss

Tf redaktör: Simon Engstrand
Tf chefredaktör och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
Tips: esport@aftonbladet.se

Sälj

Kontakt på Aftonbladets annonsavdelning: Mikael Rådö, 070 161 99 93 Kontakt för partner-samarbeten: Pontus Ogebjer

Info

Läs mer: Integritetspolicy Om annonser
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm Telefon växel: 08 725 20 00 Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556100-11230
© Aftonbladet Esport