CS:GO
English version

ESL One kan komma till Stockholm 2016: ”Om allt går enligt planerna”

av Björn Ehrnberg
Bucklan på ESL One i Köln.
Bucklan på ESL One i Köln.

ESL One kan komma att ta plats på en av de största arenorna i Stockholm inom en snar framtid.
Den stora turneringsarrangörens samarbetspartner i Norden har som ambition att ta hit en av de största tävlingarna i världen till 2016.
– Om allt går enligt planerna och inget konstigt händer kan vi att ha ett ESL One i Stockholm nästa år, säger Clutch Entertainments vd, Andreas Gillberg, till Aftonbladet Esport.

I veckan som gick blev det klart att Electronic Sports League tar ett stort kliv in på den nordiska marknaden. Tillsammans med agenturen Clutch Entertainment vill den tyska organisationen bland annat komma in på den svenska esport-scenen.

Till det första kvartalet 2016 kan ett av ESL:s stora flaggskepp ta plats på en arena i Stockholmsområdet.
– Det är absolut ambitionen. Vår plan är så här, vi tänker bygga upp ESL:s varumärke från gräsrötterna upp. Vi kommer att göra Go4-cuper, vi kommer att engagera hela Sverige genom sådana online-tävlingar där alla spelare kan vara representerade. Och vi kommer att titta på flera olika spel, men i början kanske de största, säger Clutch Entertainments vd, Andreas Gillberg, till Aftonbladet Esport.

För att konkretisera. Det kan alltså komma ett ESL One till Stockholm nästa år?
– Yes. Om allt går enligt planerna och inget konstigt händer.

”ESL är ett väldigt professionellt skött företag”

Var då någonstans?
– I en väldigt stor arena, som jag inte kan annonsera ut nu. Vi har samtal med stora arenor i Stockholmsområdet, så mycket kan jag säga.

Du säger “arenor”, med andra ord kommer det inte bli en idrottshall eller liknande?
– Nej.

Och det finns två arenor i Stockholmsområdet?
– Det är dina slutsatser, säger Andreas Gillberg på Clutch Entertainment och fortsätter:
– ESL är ett väldigt professionellt skött företag och de sköter sina förhandlingar själva, även om vi är med på ett hörn. Vår roll är att engagera svenska gamers, vårt jobb är att driva upp intresset kring varumärket, bygga upp från gräsrötterna och vi har redan identifierat flera personer som jag vill ska jobba med det här. Turtle Entertainment och ESL sköter de lite mer ‘top level’-konversationerna med arenorna för det är i slutändan dem som skickar sina enorma containrar med hela produktionerna som krävs för att hålla de här eventen. För oss handlar det om att få folk till events när det väl gäller.

När Aftonbladet Esport kommer i kontakt med Friends Arena i Solna är de förtegna om de befinner sig i förhandling med ESL om att arrangera en större esport-turnering.
– Vi tittar brett på marknaden på många olika typer av evenemang, men kommenterar aldrig eventuella förhandlingar oavsett genre, säger Martin Englund som är evenemangsansvarig på Friends Arena.

I ett pressmeddelande som publicerades i samband med att ESL:s ambition att kliva in i norden stod klart att laget varit underrepresenterat i norra Europa.
”Vi har varit i Amerika, Asien och runt om i Europa med ESL One och Intel Extreme Masters, men sällan i de nordiska regionerna. Vi är alla väldigt ivriga med att påbörja förberedelserna och ser fram emot ett framgångsrikt samarbete med Clutch Entertainment,” skrev då Heinrich Zeltmayer, direktör på ESL.

”Vi tog bara ett möte”

Clutch Entertainment inledde sin verksamhet som agentur. Bland annat representerar laget flera kända CS:GO-spelare och profiler. Längs med vägen har företaget förändrat sin inställning och jobbar i dag med några av de större aktörerna på esport-scenen. Något som Andreas Gillberg nu utvecklar:
– Jag ska inte säga att vi har skrivit om vår affärsplan flera gånger, men vi gick in i det här och visste att du har starka varumärken med lag och spelare som inte har representation idag. Och vi tänkte att det är en väldigt bra start att hjälpa dem. När man ger sig in på en sådan resa vet man inte exakt var man kommer att landa. Vi gjorde bra kampanjer för till exempel Ninjas in Pyjamas med Swebus som ordnade fram en egen buss åt laget.
– Det som fick oss att åka i en annan riktning var att vi gör väldigt mycket själva när det kommer till utförandet av kampanjer. Vi vill alltid ha bra relationer med lagen, det är alltid bra att ha. Men Pantamera för Esporten var något vi kunde göra helt på egen hand och då kände vi att en stor del är att vi ska stå på egna ben och inte bara vara någons agent.

Hur kom ni i kontakt med ESL?
– Vi tog bara ett möte med dem helt förutsättningslöst. Marknaden är trots allt ganska liten, liten i att det är ganska enkelt att identifiera vilka som jobbar i den. Vi träffade dem för ett drygt år sedan och ESL tyckte att det vi sysslar med var väldigt intressant. Då börjarde vi prata om att samarbeta och att vi kunde hjälpa dem i Norden med våra kontakter och kompetens. Vi har båda parter vetat om att vi ville hjälpa dem expandera till norden sedan det mötet.

Aftonbladet Esport har försökt nå ESL för en kommentar angående ESL ONE, utan framgång.

Tidigare jätteturneringar

Finalen i världens största esport spelades på

Facebook

Arkiv

Om oss

Tf redaktör: Simon Engstrand
Tf chefredaktör och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
Tips: esport@aftonbladet.se

Sälj

Kontakt på Aftonbladets annonsavdelning: Mikael Rådö, 070 161 99 93 Kontakt för partner-samarbeten: Pontus Ogebjer

Info

Läs mer: Integritetspolicy Om annonser
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm Telefon växel: 08 725 20 00 Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556100-11230
© Aftonbladet Esport