CS:GO
English version

GODSENT:s manager om fantastiska starten: ”Älskar våra fans”

av Simon Engstrand
Foto: Adela Sznajder, Dreamhack.
Alexander ”rdl” Redl. Foto: Adela Sznajder, Dreamhack.

Få kan ha missat nya svensklaget GODSENT. Den blå/gula femman hade storturnerings-debut på Dreamhack Masters i Malmö och gick emot experternas förväntningar när de match efter match levererade styrkebesked.
Med veteraner, nykomlingar och publikfavoriter i linan är det inte konstigt att truppen snabbt fått en stor skara följare.
– Vi har fått hur många fans som helst på ingen tid alls. De är hur sköna som helst, säger Alexander ”rdl” Redl, coach och manager i GODSENT, till Aftonbladet Esport.

Alexander ”rdl” Redl är själv ett föredetta Counter-Strike: Global Offensive-proffs. 2013 lirade han tillsammans nuvarande GODSENT-spelaren Markus ”pronax” Wallsten i laget n!faculty. Men mitt i allt råkade svensken ut för samma missöde som på senare tid drabbat allt fler stjärnor, en handskada
– Jag märkte det i slutet av n!faculty, säger Alexander och fortsätter:
– Det är inget som kommer över tid, utan jag vaknade upp en dag och det stack till lite i handen. Efter 10 minuters träning kunde jag inte längre hålla i en mus för det drog så inåt bomben. Det är ju frustrerande för man känner hur man blir sämre och sämre när man spelar, samtidigt som man vill spela mer – men inte kan.

För Alexander innebar smärtan att karriären som spelare inte kunde fortsätta. Han försökte vid ett tillfälle återvända i en satsning med brittiska FM eSports, men tills sist insåg han att det inte var möjligt.
– Om man lämnar scenen bara ett halvår så har man så mycket att ta igen spelmässigt, och om man inte kan spela på grund av en handskada så är det ingen idé. Nu när coaching började bli lite mer aktuellt var jag tränare i FM eSport ett tag. Efter det frågade pronax mig, och då blev jag mer än glad.

Samtidigt passar Alexander på att på att varna andra gamers:
– Kan man göra något åt det ska man göra det. Även om man inte har fått ont än, så ska man definitivt kolla upp så att man gör allting rätt innan, för det är inte roligt.

Gudasänd nysatsning

Ett nytt projekt tog fart. Tillsammans med pronax, Mathias ”pauf” Köhler, Andreas ”znajder” Lindberg, Jonas ”Lekr0” Olofsson och Simon ”twist” Eliasson startade de sin alldeles egna organisation, GODSENT.
– De hade idén redan när jag kom in, och jag tyckte det var en riktigt bra plan med tanke på att pronax hade momentum från Fnatic, znajder hade redan en stor fan-bas från innan och Twist som har fått mycket uppmärksamhet. Vi har ju kända spelare som jag vet kommer kunna få väldigt många fans. Lekr0 kanske mest av alla nu efter Dreamhack Masters Malmö.
– Jag tycker bara det är rätt grej att göra vid det här tillfället, och kan man styra upp något eget ska man göra det. Man har varit med i så många organisationer där man inte haft något att säga till om.
– Även om vi skulle ta in lag i fler spel framöver – så vet vi själva ungefär vad som behövs. Alla ska känna sig välkomna och ha ett mål med att göra organisationen större. Av spelare, för spelare, litegrann.

Det här med att gå in i fler spel framöver. Är det något ni vill och har snackat om?
– Ja, absolut. Det är alltid något som är på bordet när man snackar om att starta en organisation. Sedan hur långt fram i tiden det kommer upp, det är en helt annan fråga, men definitivt något vi vill göra med tanke på hur scenen växer. Jag spelar ju själv alla spel och älskar att kolla på alla spel, oavsett om det är Dota2 eller LoL – och nu kommer ju Overwatch till exempel. Vi kollar på allt möjligt och vi får se vad framtiden har att ge.

”Jag är en mini-farsa”

Alexander har tagit på sig rollen som manager och coach, men själv beskriver han sig som en slags pappa i laget.
– Jag är allt-i-allo. Utanför spelet är jag manager, håller koll på resor, ser till så alla är glada och nöjda och har allt de behöver, ser till att folk vaknar i tid.
– Jag är en mini-farsa, det bara är så. Och jag tycker det är skitkul det också, säger han och skrattar.

Alexander förklarar att inuti spelet är det pronax som är den huvudsakliga taktikern, men alla spelare framför hela tiden egna idéer om hur de ska besegra sina motståndare. Själv fokuserar han mycket på att hitta luckor hos såväl motståndarna som hos sina egna lagkamrater.
– Jag tror det är det som gör vårt spel så dynamiskt och kommer göra vårt spel ännu bättre i slutändan.

På Dreamhack Masters i Malmö var GODSENT bara några ynka rundor från att slå ut storlaget NiP i semifinal och själva säkra plats till finalen. Efter den gigantiska succén lär vi få se allt mer från den svenska truppen – inte bara i tävlingssammanhang.
– Vi fokuserar mycket på att spelarna själva ska ha sina egna varumärken, personliga sponsorer och bygga upp sig själva. Det gör ju organisationen större i sin tur, samtidigt som spelaren får ett större mål för sig själv; Att vilja göra intervjuer, vara ute bland fans. Och fansen älskar ju det. Vi älskar våra fans nu, vi har fått hur många som helst på ingen tid alls. De är hur sköna som helst, avslutar Alexander.

Facebook

Arkiv

Om oss

Tf redaktör: Simon Engstrand
Tf chefredaktör och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
Tips: esport@aftonbladet.se

Sälj

Kontakt på Aftonbladets annonsavdelning: Mikael Rådö, 070 161 99 93 Kontakt för partner-samarbeten: Pontus Ogebjer

Info

Läs mer: Integritetspolicy Om annonser
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm Telefon växel: 08 725 20 00 Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556100-11230
© Aftonbladet Esport