CS:GO
English version

HeatoN: ”Esport kommer bli större än fotboll”

av Björn Ehrnberg, Henning Eklund
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foto: Lin Andersson

Återigen har det blivit dags för esportens största profiler att resa till Jönköping för att delta de mängder av turneringar som går av stapeln under Dreamhack. Hypen är inte vad den brukar, men en legendar ser extremt hoppfullt på framtiden.
– Utvecklingskurvan kommer att fortsätta rakt uppåt, säger Emil ”HeatoN” Christensen till Aftonbladet Esport.

Dreamhack Winter står än en gång för dörren. Tusentals gamers har dragit med sig datorn till Elmia i Jönköping för en helg fylld av gaming. Samtidigt har några av världens bästa esportare gjort samma resa för att göra upp i den handfull turneringar som årligen avgörs under världens största LAN.

Men hypen är inte riktigt vad den brukar vara. I Counter-Strike-sfären hade vi nyligen årets sista major som spelades i Cluj-Napoca. Dota2 hade förra veckan sin första major någonsin, där vi fick bevittna OG ta hem en högst oväntad seger.

För drygt två veckor sedan arrangerade Blizzard sin sedvanliga Blizzcon där de bästa spelarna inom Hearthstone, Heroes of the Storm och Starcraft gjorde upp om respektive världsmästartitel. Med allt det sagt, har esportens siffror vad gäller tittare, spelare och prispengar har länge ökat, och enligt Emil ”HeatoN” Christensen är det ingenting som kommer att förändras på länge.
– Jag tror att det tids nog kommer att bli större än fotboll. I och med global ekonomisk och teknisk utveckling, tror jag att kurvan kommer att fortsätta rakt upp. Även om det skulle börja stagnera i Sverige kommer det fortsätta växa tack vare att tekniken sprider sig i till exempel Östeuropa och Asien.

Med mängder av världsmästartitlar i Counter-Strike är HeatoN en av Sveriges största och mest folkkära esportprofiler. Med erfarenhet som spelare, coach, ägare och grundare av Ninjas in Pyjamas har han sett esporten från alla tänkbara sidor.
– Jag har gjort hela resan, och jag vet vad som krävs, säger han.

”Under ens värdighet”

Att esporten exploderat ser man bland annat genom alla tänkbara investeringar som exempelvis svenska mediejätten MTG gjort i scenen. Med uppmärksammade aktieköp i ESL och Dreamhack har MTG tagit marknaden med storm. Samtidigt har spridningen av esporten, genom Twich och andra medier, förändrat synen på sfären – menar HeatoN.
– Medierna talar inte längre om ”dödsspelandet” hos unga, vilket gör att acceptansen ökar, säger han och fortsätter:
– Jag har fått svara på många ”ABC-frågor” som egentligen kanske är under ens värdighet, men det har blivit bättre. Vad gäller till exempel föräldrars attityd, förstår jag att man blir negativt inställd till något man inte vet någonting om. Skulle man bara sätta sig med sitt spelande barn en timme och be barnet förklara, skulle det nog bli mycket bättre.

Ytterligare ett bevis på hur esporten växer ser vi i de esport-gymnasier som har etablerat sig i Sverige på kort tid. Dessutom berättar HeatoN att NiP har som målsättning att själva skapa ungdomslag där nästa generations stjärnor kan utvecklas.
– Det är bra att esport-gymnasierna har fokus på annat än bara själva spelandet. Faran är bara att man tror att alla som går esport-gymnasium kommer att bli proffs. I NiP har vi som ambition att skaffa ungdoms- och akademilag, precis som i vanlig sport.

Esport har traditionellt en låg pensionsålder, vad kan man göra åt det?
– Visst har reflexer med åldern att göra, men till exempel i NiP tycker jag att våra äldsta spelare är de bästa. I dag kan man hålla igång en bra bit över 30, och för våra spelare i NiP har de nästan garanterat en lång karriär inom esport även efter att de slutat spela.

”Kommer med tiden”

Vissa hävdar att det är problematiskt att så mycket av esportens pengar kommer från sponsorer. Håller du med?
– Nej, det gör jag inte, pengarna måste komma någonstans ifrån. Jag tycker snarare att det är ett problem att sponsorpengarna inte är så stora som de borde vara.

För att fortsätta växa behöver esporten bli mer jämställd. Hur ska det gå till?
– Jag tror att det kommer med tiden. Traditionellt har esport varit en ”killig grej”, och många spel har riktat in sig mot killar. Men på Dreamhack till exempel har det gått från kanske en procent tjejer till gissningsvis 10-15 procent nu. Jag tror inte att det är en bra idé att kvotera, utan jämställdheten kommer tids nog.

Om du spekulerar i esportens framtid, kommer det fortsätta att växa så mycket som det gjort?
– Samhället digitaliseras mer och mer, då är det klart att sporten också kommer att digitaliseras. Det är helt enkelt naturligt att det fortsätter att växa. Med tiden kommer det att bli större än fotbollen, i och med global ekonomisk och teknisk utveckling.

Facebook

Arkiv

Om oss

Tf redaktör: Simon Engstrand
Tf chefredaktör och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
Tips: esport@aftonbladet.se

Sälj

Kontakt på Aftonbladets annonsavdelning: Mikael Rådö, 070 161 99 93 Kontakt för partner-samarbeten: Pontus Ogebjer

Info

Läs mer: Integritetspolicy Om annonser
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm Telefon växel: 08 725 20 00 Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556100-11230
© Aftonbladet Esport