CS:GO
English version

n0thing: ”Vi spelade för mycket och löste för få problem innan DreamHack”

av Tobias Lundgren

Förra veckan bestämde sig Cloud9-stjärnan Spencer ”Hiko” Martin för att lämna laget.
I en Youtube-video berättade han senare att en anledning var lagets brist på bestämda roller, något som lagkaptenen Jordan ”n0thing” Gilbert känner igen sig i.
– Vi hade problem med kemin och rollerna och antog bara att det skulle lösa sig automatiskt om vi tränade mer, säger han.

Under en galen silly season-vecka var den mest noterbara nyheten att Spencer ”Hiko” Martin valde att lämna topplaget Cloud9 efter besvikelsen under DreamHack Winter, där laget blev utslagna trots att de tävlat och tränat i Europe över en månad innan turneringen.
Nu berättar lagkaptenen Jordan ”n0thing” Gilbert om sina känslor efter att stjärnan lämnat laget.
– Det suger alltid att tappa en spelare eller göra förändringar. Jag har alltid förespråkat att hålla ihop och försöka lösa problem genom att kommunicera för att göra folk uppmärksamma på saker och ting. I det här fallet kände Spencer att det var dödfött och att han hellre ville lämna istället för att försöka lappa ihop saker och ting. Det är beklagligt, men förmodligen bästa vägen om han inte kände sig bekväm i laget längre.

Kämpade för att få till rollerna i spelet

Enligt n0thing hade laget en längre tid försökt lösa problemet med kemin mellan spelarna, så de var inte helt handfallna när Hiko meddelade att han skulle gå vidare.
– Det var lite överraskande, men vi har kämpat med problem i laget ett tag nu. Vi har kämpat för att definiera rollerna där vi haft flera lurkers, olika personer som bestämt strategier, olika entry fraggers. Vid någon punkt tror jag vi gick vilse i alla förändringar och inte längre visste våra styrkor. Det som höll ihop oss så länge var vår kemi utanför spelet, men efter ett tag blev problemen i spelet övermäktiga.

”Vi spelade för mycket och löste för lite”

När han ser tillbaka på hösten antyder kaptenen att den långa perioden när Cloud9 tränade och tävlade i Europa kanske orsakade mer problem än den löste.
– Jag tror att vi blev övertränade innan DreamHack. Vi spelade för mycket samtidigt som vi löste för få problem. Det är lätt att känna att laget går bra när du spelar i träningssammanhang och inte blir krossad. Vi hade problem med kemin och rollerna och antog bara att de skulle lösa sig automatiskt om vi tränade mer.
– Men jag tror inte att DreamHack var enda anledningen till varför Hiko kände sig tvungen att få till en förändring. Som det låter var det bara en av bitarna som gjorde att han tappade tron på vårt lag, inte hela kakan.

”Kommer få en solid sniper”

När Hiko lämnade laget pratade han också om hur Cloud9 saknade en dedikerad AWP:er, en position som Sean Gares tvingades fylla stundvis. Med ersättaren Shahzeb ”Shahzam” Khan får laget en spelare som kan hjälpa laget in i den rådande metan, där aggressiva snipers som plockar entry frags kan vända matcher på egen hand.
– Vi förväntar oss att få en solid sniper, som vi aldrig tidigare haft. Det kommer låta oss ändra sättet vi bygger vår taktik. Ni kommer få se mer dubbel AWP och lite mer dynamiskt CT-spel generellt. Det är förhoppningen åtminstone. Allt annat kommer förmodligen utvecklas organiskt när vi lär känna vad Shahzeb är bekväm med.

”Vi har pratat med honom om kontroverserna”

Men den nya rekryten har en del bagage med sig till laget. Han har tidigare anklagats för dåligt uppträdande inom communityn och erkänner själv att han har saker i sitt förflutna han ångrar. Men Cloud9 pratade igenom det med honom innan värvningen och verkar inte oroliga över ytterligare kontroverser.
– Vi har pratat med honom om det och berättade att Cloud9 inte tolererar något oprofessionellt beteende och att vi har vissa förväntningar på hur, var och när spelare uttrycker åsikter. Men ärligt talat verkar han vara en bra kille så jag antar att de tidigare problemen inte är något att oroa sig för när vi går framåt. Han är en trevlig kille, en fantastisk sniper och en motiverad ung person. Hittills har jag inte märkt något dåligt beteende som folk säger att han har.

”Försöker sätta så lite press som möjligt”

Med bara en månad kvar till MLG:s X-Games-turnering i Aspen mellan 23-25 januari är Cloud9 i något av en ”Maikelele-situation”, då Ninjas in Pyjamas plockade in sin nya sniper endast tre veckor innan DreamHack Winter. Nu jobbar nordamerikanerna hårt på att få in Shahzam i spelsystemet innan hans första stora turnering i med laget.
– Vi ska fokusera på att få igång honom på så många kartor som möjligt utan att det blir för luddigt. Vi kan inte göra så mycket annat med tiden vi har än att använda den. När det gäller förväntningar försöker vi sätta så lite press som möjligt på alla, så folk känner sig bekväma med den här förändringen. Oavsett så finns pressen alltid där då vi sätter press på oss själva som individer, men det är en annan sorts press.

Facebook

Arkiv

Om oss

Tf redaktör: Simon Engstrand
Tf chefredaktör och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
Tips: esport@aftonbladet.se

Sälj

Kontakt på Aftonbladets annonsavdelning: Mikael Rådö, 070 161 99 93 Kontakt för partner-samarbeten: Pontus Ogebjer

Info

Läs mer: Integritetspolicy Om annonser
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm Telefon växel: 08 725 20 00 Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556100-11230
© Aftonbladet Esport