CS:GO
English version

Stunna om nya Cloud9: ”Det mest vinsthungriga lag jag jobbat med på länge”

av Tobias Lundgren

Tres ”Stunna” Saranthus. Photo: HLTV.org
Tres ”Stunna” Saranthus. Photo: HLTV.org

Efter en händelserik silly season på nordamerikanska scenen kom Cloud9 ut på andra sidan med två nya spelare i laguppställningen.
Med distinkta roller för varje medlem ser de nu fram emot att visa vad de kan göra på första internationella eventet tillsammans: Gfinity Spring Masters II.
– Alla vet att det är dags att spela blixtrande Counter-Strike, inte bara för dem själva utan även för Nordamerika. Cloud9 kommer bli topp 5 på Gfinity, säger managern Tres ”Stunna” Saranthus till Aftonbladet Esport.

Cloud9:s CS:GO-lag har gått genom en tuff tid de senaste månaderna. Efter en dålig insats under ESEA säsong 17 bestämde sig trotjänaren Spencer ”Hiko” Martin för att lämna laget. Han ersattes snart av Shahzeb ”ShahZaM” Khan och med en AWP:er i laguppställningen såg organisationen ut att ha löst ett av problemen de kämpat med. Men förutom en andraplats på Clutch Con och en fjärdeplats på Gfinity Spring Masters I visade de ändå inte upp några imponerande resultat.

”Var väldigt klart vilka spelare vi ville ha”

När Silly Season startade än en gång i Nordamerika plockade laget så upp Ryan ”fREAKAZOiD” Abadir och Tyler ”Skadoodle” Latham för att ersätta Kory ”Semphis” Friesen och ShahZaM. Nu berättar managern Tres ”Stunna” Saranthus för Aftonbladet Esport om tankarna bakom nyförvärven.
– Tydligen väntade hela Nordamerika på att någon skulle ta första klivet i spelarshuffeln och vi gjorde det. Det kändes som att många variabler påverkade varje lag eftersom några spelare inte kunde bestämma sig, men det var väldigt klart vad vi ville ha. Efter vi hade gått tillbaka till ritbordet flera gånger visste vi vad vi sökte när det gäller roller. Du kan inte tvinga spelare att ta roller de inte vill ha och om du ber dem spela där och de går med på det trots att det smärtar så blir det en tickande bomb, säger han.

”Tidigare var våra roller lite skeva”

Tidigare hade Sean Gares mer eller mindre motvilligt plockat upp sniperrollen i laget. Nu har Skadoodle dykt upp och snabbt gjort ett intryck på både fans och experter med fantastiska highlights. Med honom i laget har Cloud9 en stomme som tillåter de andra spelarna att fylla sina roller.
– Sanningen är att tidigare, till och med när Hiko var med, var våra roller lite skeva. Vi tog in ShahZam som en AWP:er och gillade den idén. Tyvärr fungerade det inte som vi ville. Nu är rollerna så enkla som följande: fREAKAZOiD är en äkta entry-spelare, n0thing kommer vara lurker, Skadoodle tar AWP:en, Shroud kommer vara den som skapar mirakel mitt i eller i slutet av rundor och Seangares kommer sköta taktiken. Att ha varje del i pusslet kommer låta oss nå dit vi vill.

”Uppenbart att vi har en bättre känsla internt”

Och managern har redan märkt skillnader i inställningen hos laget.
– Nya uppställningen har blåst en frisk bris över ansiktet på Cloud9:s CS:GO-division. Innan förändringarna var det mycket kämpigt när det gällde vad vi behövde göra för att få till effektiva förändringar. När vi kände att vi listat ut en plan verkade det som att något annat gick fel. Med nya ansiktet och en nystart är det uppenbart att vi har en bättre känsla internt.

Hur tycker du att de nya spelarna har skött sig hittills?
– Hittills har de skött sig exceptionellt bra. Det var en incident med fREAKAZOiD under en stream innan vi gått ut med nyheten, men i det stora hela var det ingen skada skedd. Faktiskt tycker jag sådana tillfällen är sådant som gör scenen mer spännande, speciellt när lagen kastar om i uppställningarna.

Under Katowice snackades det mycket om skillnaden i kommunikation mellan de europeiska och de nordamerikanska lagen. Är det något ni har uppmärksammat och i sådana fall, hur har ni jobbat på att förbättra den delen?
– När YouTube-klippen släpptes som visade de tydliga skillnaderna var det definitivt en ögonöppnare. Vi visste att något var fel inom laget, om det handlade om rotationer eller andra aspekter, men när du kan undersöka de fundamentala delarna i teamplay som kommunikation och se bristerna i realtid måste du snabbt jobba för att lösa dem.

Ni verkar ofta få kritik från besvikna fans oavsett vad ni presterar under en turnering. Hur hanterar ni det som lag?
– Det här är något som övergår mitt förstånd varje gång det händer. Jag kommer ihåg innan vi bytte laguppställning, att till och med när vi vann matcher online så tjatade folk på att vi måste byta spelare. En sak jag lärt mig genom att ta ett steg tillbaka och läsa mellan raderna är att: Även om du går obesegrad upp till sista matchen under en säsong och sedan förlorar den kan du slå vad om att communityn som hyllat dig dittills kommer vända sig mot dig. Vad är det som orsakar det? Är det betting? Jag vet inte. Som ett lag trycker jag på vikten av att hålla sig borta från forumen helt och hållet, speciellt under LAN-turneringar.

”Vi kommer bli top 5 under Gfinity”

Under ESL ESEA Pro League har Cloud9 hittills gått obesegrade med tre vinster. Nu kommer de åka över Atlanten för första gången som det nya laget, då Gfinity Spring Masters II går av stapeln i helgen. Saranthus säger att hans lag är redo att bevisa att de hör hemma bland eliten i CS:GO.
– Det här laget är det mest vinsthungriga som jag jobbat med på länge. Varje spelare i laget vet att det är dags att spela blixtrande Counter-Strike. Inte bara för dem själva, utan för hela Nordamerika. Cloud9 kommer bli topp 5 under Gfinity.

Facebook

Arkiv

Om oss

Tf redaktör: Simon Engstrand
Tf chefredaktör och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
Tips: esport@aftonbladet.se

Sälj

Kontakt på Aftonbladets annonsavdelning: Mikael Rådö, 070 161 99 93 Kontakt för partner-samarbeten: Pontus Ogebjer

Info

Läs mer: Integritetspolicy Om annonser
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm Telefon växel: 08 725 20 00 Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556100-11230
© Aftonbladet Esport