Ny undersökning: Här är esporten större än fotbolls-EM
avEsporten ser ut att ha tagit över tronen från köttsporten, åtminstone när det gäller streaming.
Under andra kvartalet 2016 – mitt under fotbolls-EM – var det fler som valde att se på esport än vanligt sport online, enligt en ny undersökning gjord av Mediavision.
För första gången någonsin har esport-tittandet överträffat tittarsiffrorna för ”vanlig” sport online. Det menar Mediavision efter att ha utfört en undersökning som fokuserade på andra kvartalet 2016. Mitt under brinnande fotbolls-EM frågade de mellan 1000 och 1500 slumpmässigt utvalda personer i åldrarna 15-74 om deras tittarvanor.
Statistiken visar att tittarräckvidden för esporten var 12% under perioden, att jämföra med 10% för köttsporten. Bland de unga tittarna var skillnaden ännu större – hela 21% räckvidd för esporten i åldersgruppen 15-34 jämfört med 10% för traditionell sport.
– Utvecklingen har gått mycket snabbt. För ett år sedan var traditionell sport fortfarande större online, men drivet av framförallt unga har e-sport och gaming gått om. Att e-sport dessutom är numerärt större samma kvartal som ett pågående fotbolls-EM gör utvecklingen än mer intressant. Det leder oss att tro att långt fler aktörer kommer ge sig in i denna marknad kommande år, med förväntan om hög tillväxt, säger Arvid Åsbrink, senior analytiker Mediavision.
Hela undersökningen går finna här.