Europas största elektronikkedja går in i svensk esport: ”Gaming och esport växer enormt”
avInför vårens upplaga av Birdie ingår Uppsala-LAN:et ett nytt samarbete med Europas största elektronikkedja, Media Markt.
Tillsammans arrangerar de ett flertal turneringar med en gemensam prispott på 200 000 kronor.
– Långsiktigt ser vi att Birdie kommer att växa till ett av de största evenemangen inom svensk datorkultur, säger Lezgin Bakircioglu, ordförande för Birdie.
LAN-evenemanget Birdie i Uppsala har hållit igång sedan 1993 och är därmed Sveriges äldsta event av sitt slag. I vår kommer arrangörerna i sedvanlig ordning öppna portarna till ännu en fest i esportens anda.
Den här gången väljer man att återvända till de klassiska lokalerna i Allianshallen efter att de senaste två åren ha varit i Fyrishov. Och det är i ett nytt samarbete med Europas största elektronikkedja, Media Markt, som evenemanget arrangeras den 5-8 maj.
– Gaming och esport växer enormt och vi ser ett ökat intresse bland våra kunder. Vi värdesätter att Birdie är ett ideellt arrangerat evenemang med stort hjärta, och det vill vi stödja och vara en del av, säger Josef Dratos, varuhuschef på Media Markt Uppsala.
Media Markt säger i ett pressmeddelande att flera av deras varuhus fått byggas om för att frigöra större ytor vigda åt gaming. Något som visar på det ökade intresset. Inför vårens LAN-event går elektronikkedjan in som huvudpartner med 200 000 kronor i prispengar till tävlingarna som arrangeras på plats.
– Vi är stolta över att Media Markt har valt att samarbeta med Birdie. Långsiktigt ser vi att Birdie kommer att växa till ett av de största evenemangen inom svensk datorkultur, säger Lezgin Bakircioglu, ordförande för Birdie.
Hittills har man offentliggjorde tre turneringar och dess prispotter: 20 000 till Hearthstone, 40 000 till League of Legends och 65 000 till Counter-Strike: Global Offensive.