ESPORT

Ingen Snute på Blizzcon.

av Madeleine Leander

Blizzcon närmar sig med stormsteg. Jag tillhör dem som önskar en utlänning (icke-korean) i StarCraft-turneringen. I dag spelades finalen av GSL Code S. Lee ”INnoVation” Shin Hyung lyckades vinna över Eo ”soO” Yoon Su, som för fjärde gången fick nöja sig med en andraplats i GSL. Därmed går Innovation om Jens ”Snute” Aasgaard i WCS-poäng och Snute har inte längre någon möjlighet att ta sig till den stora globala finalen av WCS på Blizzcon. Med Sasha ”Scarlett” Hostyn och Patrick ”Bunny” Brix lever drömmen fortfarande vidare. De behöver vinna WCS i respektive region för att ta sig till Blizzcon. Det är ingen lätt uppgift. Om de inte lyckas kommer hela startfältet med 16 spelare bestå av enbart koreanska spelare.

Untitled-2

Jag har sagt det förut och säger det igen. För mig blir det mer intressant att följa en turnering där icke-korenska spelare finns representerade, likt hur många svenskar är mer benägna att följa VM i fotboll om Sverige spelar. Därför är jag inte glad över dagens GSL-resultat. Hade Soo vunnit i dag hade önskan om att få se Snute spela på Blizzcon varit realistisk.

För er som missade matchen följer en sammanfattning nedan.

Karta 1, Catallena: Soo öppnade med aggressivt spel. Alla tecken var där, en attack med Roaches Zerglings och Banelings var på väg. Innovation såg det komma men reagerade långsamt. En Siege Tank och en bunker lyckades räcka för att överleva men han tog för mycket skada för att kunna komma tillbaka.

Karta 2, Nimbus: Varför ändra på ett vinnande koncept? Soo valde att göra nästan exakt samma sak igen. Den här gågnen var Innovation beredd men trots detta lyckades han inte hålla attacken från Soo.

Karta 3, King Sejong Station: Soo fick det att se ut som om han skulle göra samma attack en tredje gång. Innovation började bygga bunkrar för glatta livet men lyckades syna bluffen innan det var för sent. När Innovation gjorde sig redo för en stor attack visste Soo att han inte kunde överleva den och valde att försöka sig på en kontringsattack. Den gick inte hem och Innovation tog hem den tredje kartan.

Karta 4, Foxtrot Labs: Den här gången valde båda spelarna att öppna aggressivt. Innovation med två tidiga Barracks i mitten av kartan och Soo valde att inte gå Hatchery först utan stanna på en bas med tidig speed. Med snabba Zerglings och Banelings lyckades Soo spränga sig igenom bunkrarna utanför och ta sig ur sin bas. Soo följde upp med en allin från en bas, med Zerglings och Banelings. Banelingsen räckte inte till mot de bunkrar Innovation byggt upp. Ställningen var nu 2-2.

Karta 5, Merry Go Round: Varför ändra på ett vinnande koncept? Innovation gjorde ännu en två-rax och lyckades göra tillräckligt mycket skada på Soo för att senare ta hem kartan. Innovation hade nu lyckats vända ett 0-2 underläge till en 3-2 ledning.

Karta 6, Deadwing: Äntligen ett Macrogame. Båda spelade mycket standard. Ett tag såg det ut som om Soo skulle ta hem kartan men Innovation hade placerat sina byggnader på ett utomordentligt sätt och Soo kunde inte ta sig igenom försvaret. Bra spelat av Innovation som därmed vann GSL!

Facebook

Arkiv

Om oss

Tf redaktör: Simon Engstrand
Tf chefredaktör och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
Tips: esport@aftonbladet.se

Sälj

Kontakt på Aftonbladets annonsavdelning: Mikael Rådö, 070 161 99 93 Kontakt för partner-samarbeten: Pontus Ogebjer

Info

Läs mer: Integritetspolicy Om annonser
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm Telefon växel: 08 725 20 00 Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556100-11230
© Aftonbladet Esport