Intervju med Kommentatorn Lucas ”Jag vill verkligen bli som ToD”
avLucas ”Tenshi” Collard är en våra nya Starcraft 2 kommentatorer. 21 år gammal retorik student från Stockholm med en passion för gaming, piano och film. Nyfiken på hur det känns att sitta framför kameran och kommentera matcher? Spana in intervjun så kan Lucas sprida lite insikt i kommentatorslivet.
Hur kom du in i e-sport från första början? Har du tävlat i något spel?
Den första e-sporten jag på allvar kom in i var nog när jag spelade Call of Duty 4 Promod på PC där jag spelade i ett Isländskt lag. Insåg inte direkt att det faktiskt var e-sport, men det är nog det första seriösa som jag gjorde. Jag har även tävlat i Black Ops, Company of Heroes och nu senast Starcraft 2.
När väcktes passionen för att börja kommentera Starcraft 2? Hade du testat på att kommentera något annat spel innan?
Jag kommenterade lite Company of Heroes matcher för community ligor innan jag gick över till StarCraft II. Det var först tidigt 2010 som jag fick upp intresset för att kommentera då Day9 var en premier caster.
Vad är det mest utmanande med att vara kommentator? Finns det någon speciell press du kan känna inför en sändning?
Det svåra med att kommentera i min uppfattning är att alltid hålla sig up-to-date med builds, metagame, spelare och deras vilka lag dem har, förflyttningar med mera. Stilspecifika builds, timings och så vidare. Det är enormt mycket information att hålla koll på och som analytisk caster är det extra viktigt att man är 100% på det man pratar om. Jag jobbar väldigt mycket som analytisk Protoss specialist med att hålla mig up-to-date med allting som är relevant. Jag försöker att just nu förbättra min kunskap angående Zerg, i och med att det är det perspektivet jag kan minst.
Finns det någon person som du tar inspiration ifrån när det kommer till hur man kan agera under sändning?
Jag vill verkligen bli som ToD när det kommer till att kunna analysera Protoss så väl från grunden som han kan. Jag försöker att vara väldigt laid-back, men samtidigt erbjuda tittare en intressant och välformulerad analys av det jag pratar om.
Föreställ dig Blizzcon 2014. Det är WCS-final och tusen personer i publiken. Vilken skulle vara din drömmatch att få kommentera på plats och varför?
Drömmen är en bäst av sju serie mellan soO vs MVP under sina prime days. Lite som MVP vs NesTea. The dream…
Avslutningsvis, vilket är den bästa turneringen du kommenterat så här långt?
Jag tror att det är GPL (Golden Pro League) och UniSL eventen. All crew och personal på UniSL var väldigt motiverade till att föra hela projektet och eventet framåt. Det var inget “Det gick jättebra i år, så vi kör safe på samma kort och nöjer oss med detta.” Man försökte alltid att expandera och förbättra där det fanns tid och rum för det. Människor som inte passade bra på sina jobb eller roller byttes ut, och man var inte rädd för att kritisera när det behövdes.
Överlag så var det alltid god stämmning bland crew, och vi kommunicerade väldigt aktivt då det uppstod problem eller något inte var helt tydligt. UniSL har alltid fått väldigt bra feedback för sina event, både i planering och hur det utförts. Som caster så fick jag mitt första större genombrott via UniSL, och har sedan dess erbjudits casting positioner och arbeten som jag inte tror att jag hade fått om jag inte synts för dem till att börja med.
Följ på Tenshi på Twitter.