ESPORT
English version

På skolbesök – spel, matematik och programmering för roligt lärande

av Madeleine Leander

I lördags besökte jag Södertörns friskola för att vara med på ett IT-event. Under dagen berättade jag om e-sport, matematik och StarCraft 2. Mikael Tylmad och Pontus Walck pratade om programmering och deltagarna fick programmera egna spel och bygga egna kontroller. Det var väldigt uppskattat. När eventet skulle vara slut var det nästan ingen som ville gå hem utan vi stannade kvar och spelade öven en timma till.

pizza
Pizza till alla!

Eventet var enbart för tjejer på skolan. På högstadieskolan finns en datorklubb (hur häftigt är inte det?!) där elever spelar och programmerar tillsammans varje onsdag. Det har varit svårt att locka tjejer till den annars välbesökta datorklubben. Lördagens event var bland annat ett sätt att försöka locka fler tjejer dit. Efter eventet var det flera som anmälde intresse. Kul!

3

För att eleverna skulle komma igång med programmeringen snabbt och enkelt användes en webbtjänst för att skapa och köra kod. Först förklarade Mikael och Pontus hur man skapar enkla grafiska former och eleverna fick testa. Sedan fick de programera en enkel version av ett spel av typen katt och råtta, liknande det som finns beskrivet här.

Det pratas ibland om vardagshjältar och jag Mikael Tylmad som ordnade eventet är en av dem!
Det pratas ibland om vardagshjältar och Mikael Tylmad som ordnade eventet är en av dem!

För att ta reda på när katten och råttan var så nära varandra att spelet var slut behövde eleverna fundera över avståndet mellan objekten. I spelprogrammeringen fick de alltså använda lite matematik, dels Pythagoras sats för att bestämma avstånd men även koordinatsystem. Ett bra sätt att göra matematiken rolig och intressant helt enkelt!

Jag blev utmanad att spela några av spelen!
Jag blev utmanad att spela några av spelen!

De fick senare även bygga spelkontroller att använda för att spela spelen de programmerat. De fick dekorera kartonger och klistra på foliebitar och koppla till en MaKey MaKey. Spel, programmering, matematik, pyssel och elektronik i ett alltså. Den enda nackdelen med att använda MaKey MaKey är att de är ganska dyra.Den här gången var Stiftelsen för Internetinfrastruktur, .SE med och sponsrade eventet.

MaKey MaKey.
MaKey MaKey.

Eventet blev verkligen lyckat. Deltagarna tyckte det var roligt och lärde sig massor. Möjligheter att prova på spelprogrammering tycker jag borde ges till alla. Den här gången var evenemanget till enbart för tjejer på en skola men förhoppningsvis kommer fler liknande saker göras i framtiden också.

Svårigheter med att locka tjejer till utbildningar inom IT syns i alla åldrar. 16 % av de som antogs till utbildningen i Datateknik på KTH förra året var kvinnor, där arbetar man aktivt med att locka fler tjejer. Jag doktorerar i matematik på Stockholms universitet och där har inte en kvinnlig doktorand antagits på fem år (normalt antas 3-4 doktorander i matematik på SU varje år). Jag tror att evenemang för tjejer, eller med reserverade platser för tjejer kan hjälpa till att förändra detta.

Det märktes tydligt på många av tjejerna att de fått uppfattningen att tjejer är sämre på spel och programmering, jag hoppas vi kan ändra på det!

P.S: Gissa gåvan jag fick av skolan :).

Foto: Mikael Tylmad.

Facebook

Arkiv

Om oss

Tf redaktör: Simon Engstrand
Tf chefredaktör och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
Tips: esport@aftonbladet.se

Sälj

Kontakt på Aftonbladets annonsavdelning: Mikael Rådö, 070 161 99 93 Kontakt för partner-samarbeten: Pontus Ogebjer

Info

Läs mer: Integritetspolicy Om annonser
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm Telefon växel: 08 725 20 00 Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556100-11230
© Aftonbladet Esport