Viljan att fuska måste bekämpas
avAtt fuska har länge varit ett enkelt sätt att garantera en vinst. Att se genom väggar, eller att ha ett program som siktar åt dig ger många fördelar med relativt små konsekvenser. Blir du VAC Bannad har du troligtvis redan några extrakonton som du billigt lagt beslag på under Valves CS:GO-rea.
Men nu är det dags att ändra mentaliteten hos spelarna för att på så sätt motverka fusket.
Varför fuska?
Det finns en viss spänning i att ligga steget före dina motståndare. Ser du genom väggarna vad fienderna tänker är det inte svårt att skjuta först. Jag vet för jag har själv testat fusk när jag var yngre. Jag var inte särskilt duktig på Counter-Strike och tyckte det var asballt att ha bra stats. Då förstod jag inte att det lilla roliga jag hade förstörde för alla andra på servern.
Ingen prestige
De allra flesta inser att det inte finns någon prestige i att vinna med fusk, och vill själva spela ärligt. Tyvärr förstörs deras spelupplevelse ofta på grund av fusk i motståndarlaget. Och häromdagen berättade en kompis till mig att han möter fuskare i varannan match. Andra har berättat att det är omöjligt att spela högrankat utan att möta fuskare. Här tycker jag Valve måste städa bort fuskarna mycket bättre.
Nolltolerans
Att Dreamhack och Faceit visar nolltolerans mot fusk är också ett viktigt steg. VAC-bannade spelare kommer inte få delta i deras turneringar och under Fragbite Masters såg vi hur Emilio blev avstängd på livstid från turneringen. Det är en tydlig signal att det kommer bli hårdare tag mot fuskare i framtiden vilket förhoppningsvis avskräcker folk från att fuska.
Men där talar vi om proffsmatcher som nästan alltid övervakas av domare. Det närmaste vi kommer domare i matchmaking är “Overwatch” – Alltså vanligt folk som granskar fuskanklade spelare. Om du under matchens gång möter någon du tror fuskar kan du rapportera detta till overwatch, då kommer en spelare granska matchen och avgöra om personen fuskar eller ej. Det är ett bra tillägg till VAC men kommer aldrig vara mer än så.
Ändrad inställning
Valve har en ny filosofi – “Guilty until proven innocent”. Det är anti-fusksystemet “VAC” som bestämmer vem som är skyldig. Så länge VAC är säkert och inte felaktigt stänger av konton tycker jag det är bra – och som jag förstått det är VAC också väldigt bra. Men med den filosofin måste det också finnas möjligheter att överklaga och undersöka beslutet. Att felaktigt fuskstämpla någon kan förstöra en hel karriär för någon som vill satsa.
Lösningar
Förra veckan skrev André “Rich” Åkerblom en artikel på Fragbite om matchmaking-systemet. Där föreslår han att varje konto bör ha ett visst antal spelade timmar innan matchmaking funktionen blir tillgänglig, för att på så sätt göra det mer smärtsamt för fuskare att köpa nya konton.
Jag tror André är inne på rätt spår, och att lösningen inte ligger i att förbättra anti-fusk systemen. För tyvärr har Counter-Strike scenen en lång historia av fuskande trots många år med VAC.
Fuskutvecklarna kommer alltid hitta nya vägar att skapa fungerande fusk, det är viljan att fuska som måste bekämpas.