LOL
English version

Europachefen om LCS:s framtid: Vi ska försöka se hur vi kan optimera allt

av Björn Ehrnberg
yeh

Som alla League of Legends-fans är medvetna om, återstår det bara en vecka innan årets upplaga av Worlds drar igång.
LOL:s bejubldade världsmästerskap avgörs i år på europeisk mark, men samtidigt förbereder Riot Games redan för nästa års LCS-säsong.
– Vi kommer att ta en lång titt under vintern och försöka se hur vi kan optimera allt, säger Jason Yeh, Europaansvarig för esport på Riot Games.

Om en vecka drar Worlds igång igen. De bästa lagen från hela världen samlas i Europa för att göra upp i den mest prestigefyllda League of Legends-turneringen. Samtidigt som sommarens LCS-splitt avgjordes i Stockholm fick Aftonbladet Esport chansen att prata med Riot Games Europachef när det kommer till esportfrågor.
– Worlds är verkligen ett globalt jobb för oss och något vi jobbar med under hela året. Det är väldigt exalterande att vi återigen arrangerar det i Europa där vi hade vår första upplaga av världsmästerskapet som då spelades på Dreamhack. Det kommer bli fantastiskt att ta Worlds till flera olika platser och kultur över hela Europa, säger Jason Yeh.

Som de senaste åren kommer Worlds att spelas på flera olika platser i uppdelade sekvenser. Gruppspelet avgörs i Paris under två fyra-dagar-intervaller. Turneringen drar igång den 1 oktober och de två första grupperna avgörs fram till den 4 oktober. Därefter tar Worlds en paus i fyra dagar för att återvända mellan den 8 och 12 oktober.

Kommer satsa på sändningarna

Kvartsfinalerna i sin tur spelas i London, därefter gör semifinalisterna upp i Bryssel innan turneringen når sin kulmen i Berlin där finalen avgörs. Med andra ord spelas hela evenemanget i västeuropa, något som Jason Yeh ger sin syn på.
– Det handlar om tillgängligheten till olika arenor baserat på det schema vi har. Vårt ideal är att göra Worlds så tillgängligt som möjligt men det kommer bli svårt för många att se showen oavsett var vi befinner. Om vi väljer Europa, så kommer människor i exempelvis Sydostasien eller Sydamerika inte kunna ta sig dit. Det är en prioritering som vi måste göra och vi försöker hitta städer och arenor dit vi kan få fantastiska fans att komma, men vi lägger vårt största fokus på själva sändningen, förklarar Yeh.

Hur ser du på League som esport just nu, har vi nått en peak när det kommer till LOL:s populäritet?
– En av de största möjligheterna vi har är att den sammanlagda spelarbasen vi har fortsätter att växa. Vårt mål från början när det kommer till esport var att skapa en underhållande erfarenhet för våra League-spelare, så det kommer alltid att finnas saker vi kan göra för att göra esporten mer relevant för våra spelare som annars bara upplever LOL genom antingen soloque eller matcher med vänner.
– Från det perspektivet märker vi att när vi förbättrar våra sändningar och att kvaliteten i våra ligor blir bättre är det många människor som gör League till en del av deras liv. Vare sig det är att de tittar på tio till tolv timmar LOL i veckan eller bara de stora finaler.

”Det är så du får folk att verkligen bry sig”

League of Legends är fortfarande den mest populära esporten i världen och när Worlds nu står för dörren är entusiasmen större än kanske någonsin. Med det sagt fortsätter CS:GO att växa som aldrig förr och en stor del av CS-fansen ägnar också några timmar åt att se proffsen göra upp varje vecka.
– Jag är verkligen ett hardcore sportfan och jag spelade amerikansk fotboll, europeisk fotboll, baseboll och basket när jag växte upp och än i dag är jag fortfarande ett väldigt engagerat fan när jag tittar på professionella matcher. I realiteten finns möjligheterna för olika League-spelare att göra esporten till ett komplement till själva spelandet.
–Till exempel har vi satsat mycket på engelska, kinesiska och koreanska sändningar men något som förhoppningsvis gör att våra spelare blir än mer engagerade i esporten är att bredda sändningarna till fler språk. Det skulle hjälpa våra spelare att bli mer intresserade av vad som händer på proffsscenen och samtidigt kommer de kunna ta del av den lokala elitscenen. Dessutom kommer vi satsa mer på just lokala ligor som gör det möjlighet för fler lag att nå Challengerserien och kanske även LCS. Det är så du får folk att verkligen bry sig.

Det kommer bli omöjligt att toppa fjolårets arena, men hur viktigt är det för er att skapa uppfattningen om att ni spelar på en enorm stadium under finalerna?
– Om jag ska vara ärlig så fokuserar vi mycket mer på att sändningarna fungerar i de arenor vi väljer. Det finns många svårigheter när vi sänder på en arena med öppet tak. Ja, vi skulle kunna sälja fler biljetter och få in fler människor till liveeventet. Men det handlar mer om att skapa ett evenemang som folk kommer att minnas länge.

”Vi vill hjälpa till att stänga ekorrhjulet”

Om vi tittar in i framtiden. Kan du berätta några detaljer som ni avser att förbättra inför nästa års LCS?
– Som jag antydde till tidigare kommer vi fortsätta satsa på sändningar på andra språk och hjälpa dessa sändningar att bli bättre. Så, om du exempelvis tittar på en svensk sändning, ska kvaliteten på strömmen och de som kommentera vara på samma nivå som den engelska sändningen. Vi vill också skapa mer content under veckorna så att de som tittar på LCS också känner sig mer emotionellt förknippade med lagen och spelarna och just det är något vi kommer satsa väldigt mycket på.
– En annan grej vi kommer satsa på är lokala ligor. Det finns en hel del spännande tävlingar runtom i världen på en regionel nivå och vi vill hjälpa till att skapa en koppling mellan proffslagen och spelarna i de mindre ligorna som gör det möjligt för att få in fler nya spelare i Challenger och LCS. Till exempel har vi i år sett väldigt många svenska spelare i LCS vilket också ökat intresset för LCS i Sverige. Vi vill hjälpa till att stänga ekorrhjulet i LCS under nästa år.

Är ni öppna för att förändra spelsystemet i LCS? Mer specifikt undrar jag om ni är intresserad av att introducera bäst-av-tre-matcher under nästa säsong?
– Formaten är det bästa sättet att påverka både kvaliteten i matcherna, men också lagens förberedelser inför framtida tävlingar. Jag tror också att det är en ’tradeoff’. Man skulle kunna argumentera för ett round robin med bäst-av-två eller bäst-av-tre och det skulle innebära väldigt många matcher. Om man tittar på LP till exempel får man se en hel del konstiga matcher för att spelarna vet att de kommer möta varandra många gånger innan säsongen är över. Jag tror att en av nackdelarna med BO1 är att du bara möter olika lag två gånger under en splitt vilket innebär att de tvingas vara mer noggranna och förbereder inte lagen för BO3, samtidigt är jag övertygad om att spelarna måste vara förbereda för vad som än ligger framför dem och jag tror att Fnatic samt Origen kommer göra bra ifrån sig under Worlds.
– Sen finns frågan om hur mycket content vi kan producera. När blir det för mycket? Kommer fans bara följa ett lag eller hela ligan? Jag anser att det finns många prioriteringsfrågor i det här men vi kommer att ta en lång titt under vintern och försöka se hur vi kan optimera allt, avslutar Jason Yeh.

Facebook

Arkiv

Om oss

Tf redaktör: Simon Engstrand
Tf chefredaktör och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
Tips: esport@aftonbladet.se

Sälj

Kontakt på Aftonbladets annonsavdelning: Mikael Rådö, 070 161 99 93 Kontakt för partner-samarbeten: Pontus Ogebjer

Info

Läs mer: Integritetspolicy Om annonser
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm Telefon växel: 08 725 20 00 Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556100-11230
© Aftonbladet Esport