SC2

Svenska hoppets nya framgångsrecept: ”Kvalité före kvantitet”

av Simon Engstrand
Anton "Zanster" Dahlström, svensk mästare i Starcraft
Anton ”Zanster” Dahlström, svensk mästare i Starcraft

I WCS är svenskmästaren Anton ”Zanster” Dahlström det sista hoppet för avlånga landet Sverige.
Och det är med en ny attityd till träningen som Zanster hoppas kunna ta sig långt i jätteligan.
– Jag är mer öppen till nya strategier, berättar Esport SM-vinnaren för Aftonbladet Esport.

Det sista svenska hoppat vilade på artonårige Anton ”Zanster” Dahlströms axlar inför RO32-gruppspelet i WCS (World Championship Series) förra veckan. Och om inte det pressade svensken så kan det mycket väl varit den försvunna musen, tangentbordet och musmattan som gjorde det.
– Jag spenderade hela första dagen med att leta utrustning som jag kunde spela med. Jag hade tappat bort min ryggsäck med allt mitt gear i Toronto, säger Team Property-spelaren till Aftonbladet Esport och fortsätter:
– Jag lyckades hitta ungefär samma tangentbord och exakt samma mus, så det påverkade mig knappt in-game.

Hur fick du tag på all utrustning?
– Jag köpte tangentbordet samt musmattan och åkte tåg i 6-7 timmar till en kompis i Holland för att få rätt mus.

”Kvalité före kvantitet”

När matcherna väl drog igång lyckades Zanster genast kamma hem en första vinst. Framgången följdes dock upp av en bitter förlust, men tack vare seger i den sista och avgörande matchen lyckades svensken säkra en plats till RO16-gruppspelet.

Efter vinsterna berättade du om en ny attityd till träning. Kvalité före kvantitet sa du. Vad innebär det rent praktiskt?
– Jag går igenom replays med kompisar och coachen. Jag spelar mer custom games och kollar på fler VOD:s. Jag är mer öppen till nya strategier även om jag känner att jag saknar erfarenhet med den spelstilen. Förut så brukade jag försöka hitta en sak som fungerade hyfsat bra och bara nöta den, men jag tror det sättet att träna blir mindre och mindre användbart när man börjar få bra mekanik och spela i flera turneringar.

Vad har du för tankar inför det sista gruppspelet?
– Jag har två Protoss spelare i min grupp. Att spela mot Protoss har varit min svagaste matchup i runt ett år nu, så jag försöker bara träna den så mycket som möjligt.

”Undvik designfiaskon”

En gång i tiden var Starcraft den mest framgångsrika esporten i världen. Men med fler konkurrenter och den hyfsat misslyckade uppgraderingen ”Hearth of the Swarm” har spelet krympt i storlek. På Starcraft-scenens horisont vilar nu en ny efterlängtad expansion med namnet ”Legacy of the Void”.

Vad tycker du om nya expansionen hittills?
– Jag gillar att de försöker göra spelet mer aktivt och snabbt, men det oroar mig en del att de gjorde ”injects” automatiska. Det som är viktigast för mig är att spelet har högt skill-tak som ger spelarna möjligheter att spela bättre än sin motståndare.

Finns det något du tycker hindrar Starcrafts utveckling just nu?
– Alla de största spelen är gratis eller billiga med mikrotransaktioner, och de är spel som man vill spela med sina kompisar, förutom kanske Hearthstone. Om Blizzard använder en liknande affärsmodell som alla andra stora spel, undviker stora designfiaskon som Swarm hosts, Protoss, Turtle Mech och Broodlord Infestor och gör ett bra jobb med Archon mode så tror jag Starcraft kan växa en del i Legacy of the Void.

Facebook

Arkiv

Om oss

Tf redaktör: Simon Engstrand
Tf chefredaktör och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
Tips: esport@aftonbladet.se

Sälj

Kontakt på Aftonbladets annonsavdelning: Mikael Rådö, 070 161 99 93 Kontakt för partner-samarbeten: Pontus Ogebjer

Info

Läs mer: Integritetspolicy Om annonser
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm Telefon växel: 08 725 20 00 Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556100-11230
© Aftonbladet Esport